Μαύρα μαντάτα για τον Δυτικό Σιδηροδρομικό άξονα
Σε απάντησή του σε σχετική επίκαιρη ερώτηση ο αρμόδιος Υφυπουργός κ. Σηφουνάκης τονίζει πως δεν υπάρχουν χρήματα Τις πιο απαισιόδοξες προβλέψεις για την πορεία υλοποίησης της Σιδηροδρομικής Γραμμής Υψηλών Ταχυτήτων (ΣΓΥΤ) επιβεβαίωσε ο αρμόδιος Υφυπουργός κ. Σηφουνάκης απαντώντας σε σχετική επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή Αχαΐας του ΣΥΡΙΖΑ Νίκου Τσούκαλη, αναφερόμενος στο μέλλον του Δυτικού σιδηροδρομικού άξονα.
Ειδικότερα για το τμήμα Κιάτο- Ρίο, τονίζει πως είναι αμφίβολο αν θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι το 2015. Για το τμήμα δε από Ρίο μέχρι και το λιμάνι της Πάτρας απλά δεν υπάρχει χρονοδιάγραμμα γιατί… δεν υπάρχουν χρήματα!!! Πρόκειται για μια απάντηση η οποία ξεκάθαρα πλέον θέτει σε αμφισβήτηση το μέλλον του παραπάνω άξονα και κατΆ επέκταση της σιδηροδρομικής Εγνατίας. Ο Δυτικός άξονας περιλαμβάνει τη γραμμή Καλαμπάκας - Ιωαννίνων – Ηγουμενίτσας, τη μονή Γραμμή Καλαμπάκας – Κοζάνης, τη μονή Γραμμή Αντιρρίου – Ιωαννίνων, τη σύνδεση της γραμμής Ιωαννίνων - Αντιρρίου με την γραμμή Αθηνών - Πατρών και τέλος τη μονή Γραμμή Ρίου - Πάτρας - Πύργου – Καλαμάτας.
Αναλυτικά
Ο κ. Σηφουνάκης στην τοποθέτησή του τόνισε μεταξύ άλλων: «Το τμήμα Ρίο- Πάτρα είναι ένα δύσκολο κομμάτι. Το μεγαλύτερο μέρος του είναι επί της ακτής, δεν υπάρχουν μελέτες για ημι-υπογειοποίηση και απαιτεί τεράστια δαπάνη. Αν συζητηθεί θα είναι για μετά το 2015. Αλλά εμείς είμαστε υποχρεωμένοι να φτάσουμε στο λιμάνι κυρίως για τα εμπορεύματα. Πολύ πιθανό να χρειαστεί ένα ενδιάμεσο διάστημα όπου εκεί θα υπάρχει μονή γραμμή. Αλλά για το δεύτερο σκέλος ( Ρίο- Πάτρα) θα πρέπει να γίνουν μελέτες, να υπάρξουν απαλλοτριώσεις και θα είναι ένα δύσκολο έργο».
Ο βουλευτής Αχαΐας στην παρέμβασή του υπογράμμισε «Φαίνεται ότι ο σιδηρόδρομος, είναι αμφίβολο αν θα φτάσει στο λιμάνι της Πάτρας γιατί το χρονοδιάγραμμα δεν προσδιορίστηκε. Έχουμε ένα αόριστο χρονοδιάγραμμα περίπου μέχρι το 2015 για την κατασκευή της σιδηροδρομικής γραμμής μέχρι το Ρίο, αλλά δεν έχουμε χρονοδιάγραμμα μέχρι την Πάτρα. Γεγονός που σημαίνει ότι υπάρχει σοβαρό πρόβλημα Είναι πρωτοφανές τρίτο αστικό κέντρο κράτους μέλους της ΕΕ να μην διαθέτει γραμμή υψηλών ταχυτήτων. Οι δε 53 θέσεις εμπλοκής, αν δεν λυθούν άμεσα θα προκαλέσουν περαιτέρω καθυστερήσεις.»
Ο κ.Τσούκαλης σχολιάζοντας την απάντηση του Υπουργείου δήλωσε ότι η εξέλιξη αυτή είναι καταστροφική τόσο για την Αχαΐα όσο και για ολόκληρη τη Δυτική Ελλάδα. Ο Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς θεωρεί άκρως ζωτική για την οικονομική, κοινωνική και περιβαλλοντική αναβάθμιση ολόκληρου του Δυτικού ¶ξονα τη σύνδεση της ΒΙΠΕ και του λιμανιού της Πάτρας με τη ΣΓΥΤ και καλούμε όλους τους φορείς της Αχαΐας και της Δυτικής Ελλάδας να αναγάγουν το σχετικό αίτημα ως κορυφαίο προς υλοποίηση κατά την 4η προγραμματική περίοδο.
Χαρακτηριστικά
Οι άξονες Καλαμπάκας - Ιωαννίνων - Ηγουμενίτσας και Αντιρρίου - Ιωαννίνων διέρχονται από την Ήπειρο και την Δυτική Ελλάδα, οι οποίες θα αποκτήσουν για πρώτη φορά σύνδεση με το υπόλοιπο σιδηροδρομικό δίκτυο. Οι άξονες αυτοί θα συμβάλουν στην θεαματική βελτίωση των υποδομών των περιοχών αυτών, συνεισφέροντας έτσι σημαντικά στην οικονομική ανάπτυξη της Ηπείρου και της Δυτικής Ελλάδας. Η πρωτεύουσα της Ηπείρου, τα Ιωάννινα, μεγάλα αστικά κέντρα της Δυτικής Ελλάδας (Μεσολόγγι, Αγρίνιο, ¶ρτα) και το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, ένα λιμάνι που με τα έργα εκσυγχρονισμού του καθίσταται ένας σημαντικός κόμβος, θα συνδεθούν σιδηροδρομικά με τις υπόλοιπες περιοχές της ηπειρωτικής Ελλάδας και όλα τα μεγάλα αστικά, βιομηχανικά κέντρα και εμπορευματικούς κόμβους (λιμάνια, εμπορευματικά κέντρα). Σημειώνεται ότι το λιμάνι της Ηγουμενίτσας θα συνδεθεί έτσι σιδηροδρομικά με τους λιμένες Πατρών, Ικονίου (Πειραιάς), Θεσσαλονίκης (βελτίωση υφιστάμενης σύνδεσης) και Αλεξανδρούπολης. Επισημαίνεται ότι η ανάπτυξη και των τεσσάρων αυτών λιμένων συγχρηματοδοτείται από την Ε.Ε. και τα σχετικά έργα βρίσκονται σε εξέλιξη. Σημειώνεται επίσης ότι το προτεινόμενο έργο θα συνδέσει σιδηροδρομικά τους λιμένες Ηγουμενίτσας και Βόλου (πύλη προς Μέση Ανατολή και Τουρκία).
O άξονας Καλαμπάκας - Κοζάνης (-Θεσσαλονίκης) υλοποιεί την από πολλών ετών προγραμματιζόμενη (και εν μέρει ολοκληρωθείσα τότε) σύνδεση μέσω της οποίας αποκαθιστά την απ' ευθείας σύνδεση της βορειοδυτικής Μακεδονίας με την Κεντρική και Νότια Ελλάδα και ολοκληρώνει τον βόρειο κλάδο της σιδηροδρομικής Εγνατίας (νότιος κλάδος: Καλαμπάκα - Παλαιοφάρσαλος - Λάρισα/Βόλος - Θεσσαλονίκη).
O άξονας Ρίου - Πατρών - Καλαμάτας θα εξυπηρετήσει την Δυτική Πελοπόννησο προσφέροντας ένα σύγχρονο σιδηροδρομικό άξονα κανονικού εύρους γραμμής.(Η ΕΡΕΥΝΑ-Του Αποστόλη Ζώη)